Technika veslování
Technika veslování je důležitým faktorem při používání veslařského trenažéru. Pokud se naučíte správnou techniku, stanete se výkonnějším, budete dosahovat lepších výsledků a vyvarujete se možných zranění. Zde je názorná ukázka správného provedení veslařského tempa:
Tempo se skládá z těchto fází:
dotažení – odpočinek – zásek – zátah
DOTAŽENÍ
Dotažení tempa je výchozí poloha, ve které máte rukojeť v obou
dlaních. Rukojeť držíte oběma dlaněmi na obou koncích těsně před
tělem a díváte se v rovně dopředu na monitor. Každé veslařské
tempo začínáme ze záklonu. Nohy jsou natažené, tělo v mírném
záklonu 10-15 stupňů za kolmicí, záda jsou rovná, břicho je
zpevněné a dlaně drží rukojeť lehce před tělem. Rukojeť držíme na
obou koncích lehce. Lokty jsou v jedné rovině s podlahou
a řetězem. Pro kontrolu pozice dotažení můžeme požádat trenéra nebo
kamaráda aby nám mezi zády a lokty provlékl dřevěnou tyč. Jde o to
abychom si vytvořili pocitově představu - kde by tempo mělo končit
a v jaké pozici bychom měli být.
Pozice nám zpočátku může připadat nepřirozená. Je možné že nás
budou bolet břišní a zádové svaly. Je to způsobené tím, že jsme do
té doby neměli zpevněné tělo v dotažení. Zpevněná záda a
břicho v této pozici zabrání technickým chybám jakými jsou
například dotažení s povoleným břichem nebo naopak
příliš velký záklon.
Příliš velký záklon nadměrně zatěžuje bederní část páteře. Při
dlouhodobém přetížení může vést ke zranění menších svalových partií
a spodní části zad.
ODPOČINEK
Z pozice dotažení se dostáváme do odpočinkové fáze, které
říkáme odhoz. Odhazujeme plynule rukojeť trenažéru až na kolena
(aby nám nepřekážela v plynulé jízdě dopředu, do záseku) a
teprve poté začínáme pokrčovat kolena a připravujeme se na
zásek.
Fáze překlopení zad ze záklonu do předklonu je nesmírně důležitá,
protože dává charakter celému veslařskému tempu. Předklon je
v úhlu 10-15 stupňů před kolmicí, záda jsou rovná a paže
natažené. V tento okamžik se můžete podívat dolů na nohy
Spatříme prostor, kterému říkáme okno. Uvidíme natažené nohy, natažené paže a mírný předklon. Tato pozice je jediná správná!
ZÁSEK
Plynulou jízdou na slajdu (vozítko, na kterém sedíme)
v odpočinkové fázi dojedemedopředu. Tělo je připravené na
zásek. To znamená, že nohy jsou pokrčené, (pozice je podobná dřepu)
ale holeně nejdou přes kolmici. V této pozici nám opět může
pomoci trenér nebo kamarád, který se vedle nás postaví
s dřevěnou tyčí a ukáže nám, kde je pravý úhel naših holení na
trenažéru.
Zásek je nejdůležitější částí veslařského tempa. V této fázi
využíváme sílu a vytrvalost. Naše fyzická a technická kondice
určuje jak rychle dojedeme do cíle. Záda jsou zpevněná (velmi
důležité), paže natažené a jen lehce držící rukojeť. V této
fázi se nadechujeme, odkopáváme se a přecházíme do zátahu.
ZÁTAH
Po odkopnutí nohou přechází zásek v zátah.
Veškerou práci v první chvíli vykonávají stehna. Nohy se
odkopávají přes chodidla. Snažíme se co nejdřív došlápnout na celé
chodidlo. Postupně natahujeme nohy, přidáváme záda a dotahujeme
pokrčenými pažemi. Jedná se o plynulý proces, který jakmile na něj
přijdeme je velmi přirozený.
Představme si mrtvý tah s dotažením na hruď. Jedná se o stejný
pohyb jen při něm sedíme na veslařském trenažéru. Proto by nám
sekvence záda-nohy-paže měla být přirozená. V průběhu zátahu
se snažíme vést rukojeť v jedné rovině. Zátah provádíme na
jedno nadechnutí. Vydechujeme až po dotažení.
DÝCHÁNÍ
Dýchání je důležitým prvkem každého sportovního výkonu a proto si každý sportovec musí najít svůj vlastní rytmus jak sladit dýchání s maximálním výkonem.