Metodika Labské akademie veslování jako nástroj pro e-learning v době covidu a po něm
20.1.2021
Račice, 20. ledna 2021
V době aktuálních epidemiologických opatření je nad míru důležité zařazení sportovních aktivit do běžného denního rytmu života mládeže i celých rodin. Svoji fyzickou zdatnost musí udržovat i aktivní sportovci na všech úrovních. Kde ale naleznou trenéři, sportovci nebo rodiče ty správné informace, návody, motivaci? Speciálně pro veslaře vznikl během posledních let unikátní metodický materiál. Dohromady spojily síly Labe aréna, z.s., TJ KVS Štětí, z.s. na české straně a na německé straně Landesruderverband Sachsen, e.V. a Pirnaer Rudervereien 1872 e.V. Ve vzniklém materiálu je tak čerpáno z domácích i zahraničních zkušeností a celosvětových trendů. O 1)metodice a jejím využití v nelehké době jsme si povídali s Danielou Nacházelovou, úspěšnou českou veslařkou a Přemyslem Panuškou, metodikem Českého veslařského svazu.
(1)Metodice LAV jste se intenzivně
věnovala poslední roky. Jak jste s výsledným materiálem po obsahové
stránce spokojena?
Zadání projektu bylo napsat
srozumitelný text pro trenéry, rodiče a samotné veslaře a to se
myslím povedlo. Metodika je výsledkem mých praktických poznatků za
posledních patnáct let a současné veslařské teorie.
Pro koho je materiál primárně
určen?
Materiál je určen pro trenéry, rodiče,
sportovce, ale také pro učitele tělocviku, protože doufáme rozšířit
projekt Česko Vesluje mimo veslařskou komunitu.
Současná doba jde naproti moderním
technologiím, online řešení apod. Myslíte si, že má metodika ve své
současné podobě možnost pozitivně ovlivnit sportu-chtivou populaci?
Případně v jaké podobě by se měl materiál objevit, aby tomu tak
bylo?
Od začátku byl projekt koncipován jako
interaktivní, protože dnešní doba si to žádá. Bylo to dobré
rozhodnutí a naše metodika je nejen textová, ale má i svou video
sekci pro snadnější vizualizaci.
Takže má tento metodický materiál i v
současné covidové době šanci uspět? Na co by se v něm měli čtenáři
v prvé řadě zaměřit?
Text by měli přečíst a nové
věci vyzkoušet. Na základě nových poznatků se potom ptát dál a
posouvat své schopnosti a dovednosti. Nejen jako trenér, ale i jako
závodník.
Danielo, poslední otázka. Co
byste (1)Metodice LAV popřála do
budoucna?
Aby za chvíli Metodika nestačila a byl
hlad po 2.0 verzi, která půjde víc do hloubky. Jsme teprve na
začátku, doufám.
I Český veslařský svaz se musel nějakým
způsobem začít vyrovnávat se ztrátou přímého kontaktu trenérů s
veslaři. Na webový stránkách a youtube se objevila metodická videa
a podobné materiály. Pane Panuško, jak tohle funguje, máte nějaké
zpětné vazby?
V té první vlně jsme reagovali
velmi rychle a vytvořili jsme domácí videa, kde jsme probouzeli v
těch lidech nějakou aktivitu. Myslím si, že to byl velmi úspěšný
projekt a že jsme strhli pár lidí. Lidi se přihlašovali, byly
vypsány i nějaké soutěže, odezvy jsou. Obávám se, že ta situace je
ale špatná a tyhle pokusy přimět děti k aktivitě jsou čím dál
složitější. Bohužel není v blízké budoucnosti vidět, že by se to
mělo změnit, což je strašné. Všichni odborníci se shodují, že v
podstatě nejtěžší moment je, že závodník nemůže závodit, nemá
přirozený motiv, nemůže naplnit touhu proč ten sport dělá. Od
radosti z pohybu, závodění, po legraci a zábavu s kolektivem.
Závodění je pro starší pak alfa omega.
Veslování má ale oproti jiným sportům výhodu,
můžete využívat trenažéry, je to tak?
Ano, v
únoru bude i online Mistrovství ČR na ergometru. Svaz je schopen
zapůjčovat ergometry, máme elektronické systémy, závodník si tak
zajede závod, dá-li se tomu tak říkat, v domácích podmínkách. Je to
vlastně fantastická výzva mít takovou možnost i v těchto
podmínkách.
Nyní k samotné (1)Metodice
LAV Jaká byl Váš cíl při tvorbě samotné
metodiky?
První schůzky byly takové přemýšlení,
který směrem bysme to směřovali. Podařilo se, že metodika cílí na
přípravu těch nejmladších a děti mladšího a staršího školního věku.
A tam si myslím, že ta odbornost je strašně potřeba. V tomto ohledu
jsme získali vynikající zázemí německých partnerů a využili jejich
zkušeností. Výsledky přineslo i spojení s vysokoškolskými učiteli,
díky čemuž jsme pak vytvořili dobrý návod jak v tomhle věku
sportovat. Můj cíl tedy bylo ovlivnit metodiku do tohoto směru a
myslím, že to nebyl jen můj záměr.
Při tvorbě metodiky LAV byl kladen důraz i na
srozumitelnost. Povedlo se to?
Myslím, že jo. My
jsme to samozřejmě poskytli k nahlédnutí profesionálním, vyspělým
trenérům, ty nám to moc nepochválili, protože čekali nějaké vědecké
pojednání, zdůvodnění, rozsáhlé texty, ale to by v téhle chvíli moc
nepomohlo. Raději tedy stručně, jednoduše, přehledně.
Doporučujete tedy v této složité době a to
víc, aby trenéři, rodiče a i děti sáhli
po (1)Metodice LAV?
Ta metodika
se nechá nalézt na internetových stránkách, Já si myslím, že by po
tom měli sáhnout rodiče, kteří mají zájem o rozvoj dětí. A v tom
věku, který teď popisujeme je zásadní věc to rodinné prostředí a
jeho motivace. Právě v tuto chvíli se nabízí a je dobré, že to není
obsáhlé, nepředstavuji si, že by rodič měl několik hodin času na
studování veslařské literatury, nemá! Tady je to ale tak stručné,
aby mu to nezabralo tolik času a rozhodně to pomůže při domácí
výchově, při domácím tréninku. Vnímavější děti v tom mohou získat
informace také. Např. zda to co dělají je správně, zda to množství
je optimální, a jestli ten jejich sportovní rozvoj pokračuje tak
jak je potřeba.
Co byste (1)Metodice LAV
popřál do budoucna?
Dáváme ji jako doporučenou
literaturu, jako informační kanál při studiu licence C a já myslím,
že kdyby se Metodice povedlo pomoci trenérům s osobním rozvojem,
bylo by to nejlepší. Protože vzdělaný trenér, který vede děti
správným směrem, to je to nejcennější, co by to naše hnutí
potřebovalo. Já bych popřál metodice, aby byla prostě platná!
(1) Labská akademie veslování je rozvojovým projektem Labe arény Ústeckého kraje , který je zaměřen na sportovní přípravu dětí a mládeže ve veslování, v kategoriích od 5 do 18-ti let. V rámci projektu vznikla nová metodika, která poskytuje komplexní pohled na veslařskou přípravu a je určená jak pro trenéry, tak pro veslaře. Metodika čerpá z domácích i zahraničních zkušeností a celosvětových trendů a cílí na ucelený rozvoj sportovců. Dává důraz na komplexní a dlouhodobé pojetí sportovní přípravy s cílem dosáhnout úspěchu ve veslování - na mezinárodní scéně v dospělých kategoriích. Záměrem je také podpořit dlouhodobou oblíbenost veslování a tendence mládeže u něj setrvávat, protože veslování považujeme za skvělý sport, který sportovce utváří po celý život. Projekt Labské akademie veslování vznikl před 4 lety díky programu na podporu přeshraniční spolupráce mezi Českou republikou a Svobodným státem Sasko 2014-2020 v rámci cíle "Evropská územní spolupráce“ (číslo projektu: 100270029). Na projektu od počátku spolupracují na české straně Labe aréna, z.s., TJ KVS Štětí, z.s. a na německé straně Landesruderverband Sachsen, e.V. a Pirnaer Rudervereien 1872 e.V.
Aktuality
- 20.1.2021 Metodika Labské akademie veslování jako nástroj pro e-learning v době covidu a po něm
- 6.4.2020 Rychlé jarní Labe ve Štětí doneslo české veslaře k titulům na dlouhé trati
- 29.3.2019 Komplexní přístup ke sportu
- 29.3.2019 iDnes: “Fyzička dnešních dětí je tragická. Rodiče by je předběhli.”
- 29.3.2019 Pokyny EU pro pohybové aktivity
Aktuality
- 20.1.2021 Metodika Labské akademie veslování jako nástroj pro e-learning v době covidu a po něm
- 6.4.2020 Rychlé jarní Labe ve Štětí doneslo české veslaře k titulům na dlouhé trati
- 29.3.2019 Komplexní přístup ke sportu
- 29.3.2019 iDnes: “Fyzička dnešních dětí je tragická. Rodiče by je předběhli.”
- 29.3.2019 Pokyny EU pro pohybové aktivity